Archief

Leerlingen van Havo en VWO 3 duiken in de vuilnisbakken van de leraren.

Als aanvulling op het onderwerp milieu gaf Mirjam Bemelmans van Transitie Boxtel uitleg over plastic. De leerlingen realiseerde zich dat bijna alles in het leslokaal van plastic gemaakt is. Van het fineer van de tafels, tot de stekkerdozen, en zelfs de biologie-modellen.

 

Ze ontdekten het eindeloze gemak van al onze plastic spullen. Maar ook de enorme nadelen. Zoals microplastics, superkleine deeltjes plastic die aan douchegel en tandpasta worden toegevoegd om beter te schuimen. Het grote probleem is dat deze kleine nano-deeltjes door de filters van de waterzuivering gaan en zo uiteindelijk in de oceaan belandde. Bovendien belandt 10% van ons plastic gebruik ook in de oceaan en vormt samen met de kleine deeltjes de plastic soup. Zoals in de Indische Oceaan drijft een plak plastic van 10 m. dik ter grootte van Rusland. De vissen krijgen de microdeeltjes binnen en wij eten dus ook vis inclusief plastic.

Hoe kunnen we de enorme hoeveelheid plastic verminderen? Door te upcyclen. De leerlingen werden geattendeerd op Amb8 in de Rechterstraat. Daar zie je dat ‘onbruikbare’materialen omgetoverd worden tot iets waardevols. Een bijzondere vorm van upcyclen neemt het Boxtelse bedrijf Ocean Sole in. Ze verzamelen aangespoelde teenslippers en voegen niet-afbreekbare lijm toe en maken vervolgens prachtige kunstobjecten. Om het begrip downcyclen goed te begrijpen was er een wedstrijd: plastic afval sorteren op basis van cijfers die aan bijna alle plastic spullen zijn toegevoegd. Dat nummer geeft aan van welk soort plastic het gemaakt is zodat de oorspronkelijke zuiverheid van het plastic bekend is en de kwaliteit behouden blijft. De vuilnisbakken van de leraren worden omgekiept! en de leerlingen keken toch wel even op. Maar het winnen was belangrijker dus ze sorteerden het plastic afval, uiteraard met zelf  plastic handschoenen aan. Wat een hoeveelheid plastic boterhamzakjes. Met een plastic boterhamtrommel bespaar je dagelijks afval… De winnaar van de wedstrijd kreeg de duurzaamheidsprijs: een medaille, vers geprint met de 3D-printer van school. De basis grondstof is flessendoppen. Het was een confronterende les, waarbij enkele leerlingen echt geraakt werden door de hoeveelheid plastic die onze samenleving (nog) produceert.

Bijzonder detail is dat de vader van Mirjam docent Kunststoftechniek was en zijn hele leven lang studenten heeft opgeleid om plastics te produceren.

Comments are closed.